1

ریزش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی که از اوایل امسال شروع شده بود با تصمیمات شورای رقابت، کند شده است.

به گزارش مشرق، از اوایل اردیبهشت ماه سال‌جاری، ریزش قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد. با قطعیت می‌توان گفت که اگر شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی ورود نمی‌کرد، کاهش قیمت‌ها با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتاد و خریداران خودرو با نوسان قیمت‌ها روبه‌رو نمی‌شدند.

از طرفی دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی، منجر به بلاتکلیفی خریداران خودرو هم شد. زمانی که برای اولین بار شورای رقابت، قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام کرد بر این باور بود که خودروسازان بخش خصوصی به قانون تمکین خواهند کرد و بر اساس قیمت‌های این شورا، محصولات خود را به فروش می‌رسانند، اما خودروسازان خصوصی که از سودشان کاسته شده بود، فروش خودرو را متوقف کردند و بهانه آوردند که با قیمت‌های اعلامی شورای رقابت، متضرر می‌شوند.

عدم تمکین مونتاژکاران خودرو

۳ خردادماه جاری همزمان با آغاز مرحله دوم فروش خودرو در طرح یکپارچه، گروه بهمن و برخی دیگر از خودروسازان بخش خصوصی اعلام کردند که در طرح فروش مشارکت نخواهند داشت؛ در آن برهه علت را عمل به تعهدات قبلی دانستند ولی زمانی که سامانه یکپارچه بسته شد، گروه بهمن اعلام کرد که ۲۹ خرداد میزبان ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ را عرضه خواهد کرد؛ همین اتفاق سبب شد که قیمت خودروها در بازار افزایشی شود، اما با مخالفت دولت و شورای رقابت، پرونده خودروسازانی که می‌خواستند گرانفروشی را از طریق بورس کالا ‌دنبال کنند، بسته شد.

فراهم کردن بستر گرانفروشی

از آنجا که قیمت اعلامی شورای رقابت باب دل و خواسته خودروسازان بخش خصوصی نبود، عرضه خودرو توسط مونتاژکاران، به‌صورت کلی متوقف شد. امتناع از فروش خودرو، به بازار سیگنال افزایش قیمت را داد و همین امر اهرم فشاری شد تا شورای رقابت تن به خواسته خودروسازان خصوصی بدهد.

در نهایت دیدیم که شورای رقابت عقب نشینی کرد و قیمت‌ها آنگونه تعیین شد که خصوصی‌ها می‌خواستند. قیمت‌های جدید را خودروسازان بخش خصوصی پذیرفتند. این پذیرش سبب شد که قیمت خودروهای مونتاژی تا حدودی در بازار افزایشی شود. هفته گذشته در جلسه هیأت دولت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور گفت که شورای رقابت با چه توجیهی قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش داده است.

این گلایه و ورود مستقیم وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد به مقوله قیمت‌گذاری سبب شد که قیمت خودروهای مونتاژی بسرعت در بازار کاهشی شود و اکنون خودروهای در بازار وجود دارد که از قیمت کارخانه‌ای پایین‌تر است.

به استناد همین اتفاقات کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند اگر شورای رقابت در قیمت گذاری، ورود نمی‌کرد و اجازه داده بود، ‌این حوزه روال طبیعی خود را داشته باشد قیمت‌ها با سرعت بیشتری ریزش پیدا می‌کرد.

شفاف شدن دلایل ریزش قیمت

وزیر سابق صمت‌۱۰ اردیبهشت ماه (در روز استیضاح) سال‌جاری در صحن علنی مجلس به نمایندگان مجلس عنوان کرد که چالش‌های صنعت خودرو مرتفع شده و بازار خودرو بزودی به روال طبیعی خود بازمی‌گردد.

اما نمایندگان مجلس با وجود اطمینانی که سیدرضا فاطمی امین داد، قانع نشدند و اظهارداشتند که با تغییر وزیر می‌توان امیدوار به کاهش قیمت‌ها بود. اما غافل از آنکه از اوایل اردیبهشت ماه، به‌صورت واقعی و به دور از قیمت گذاری‌های دستوری، ‌قیمت خودرو کاهشی شده بود.

آنطور که وزیر صمت سابق در دفاع از عملکرد خودرویی خود عنوان کرده بود، ‌علت اصلی، ریزش قیمت‌ها و ادامه دار شدن آن، افزایش تولید خودرو، موافقت قوای سه گانه با واردات خودرو، سهولت در پرداخت ارز به خودروسازان و قطعه سازان، عمل به تعهدات و تکمیل کاری بیش از ۱۸۰ هزار خودروی ناقص بود که در دولت گذشته در پارکینگ خودروسازان جا خوش کرده بود.

نمایندگان مجلس با استیضاح وزیر سابق صمت و رفتارهای سیاسی مانع از اجرای برنامه‌های خودرویی فاطمی امین شدند. یکی از برنامه‌ها، پیگیری وضعیت خودروهای مونتاژی و جلوگیری از گرانفروشی خودروسازان بخش خصوصی بود.

سیاست عدم عرضه

در دوره‌ای که وزارت صمت با سرپرست مدیریت می‌شد، خودروسازان خصوصی جولان دادند و با مانع تراشی، شرایطی را فراهم کردند که مردم نتوانند به محصولات آنها دسترسی پیدا کنند. برخی از شرکت‌های خصوصی پا را فراتر گذاشته و با احتکار خودرو به‌دنبال گرانی محصولات خود در بازار هستند.

در شرایطی که قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی رو به کاهش است (بر اساس جدول ارائه شده، بررسی قیمت سه ماهه بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت تمام خودروها کاهشی شده و این روند کاهش در روزهای اخیر شتاب بیشتری گرفته است) و دیگر مردم مانند گذشته به خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه نمی‌کنند، شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی بیم آن را پیدا کردند که محصولاتشان بدون مشتری بماند لذا سیاست‌های مختلفی را در پیش گرفتند که بازار خودروهای مونتاژی را گرم نگه دارند. یکی از این سیاست‌ها عدم عرضه خودرو است.

شورای رقابت ترمز کاهش قیمت خودرو را کشید!/ چرایی تمکین شورای رقابت به خواسته خودروسازان خصوصی

دپو تولیدات

به‌عنوان مثال، بررسی آمارهای تولید و فروش گروه بهمن در سه ماهه نخست امسال نشان می‌دهد، این خودروساز بخش خصوصی به امید دریافت مجوز گرانی از سوی شورای رقابت، بخشی از تولیدات خود را احتکار کرده است که در بخش خودروهای سواری نیمی از تولیدات را شامل می‌شود.

در حالی که مطابق برنامه عملکردی این خودروساز، از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه تولید ۱۰ هزار و ۳۸۸ دستگاه سواری، وانت و ون در بهمن‌موتور پیش‌بینی شده بود، اما ۷۰.۷ درصد از این تعداد (معادل هفت‌هزار و ۲۹۸ دستگاه) به فروش رفت.

برپایه این گزارش، در بهار امسال در بهمن‌موتور تولید ۶ هزار و ۴۱۳ دستگاه سواری پیش‌بینی شده بود، اما آمارها حاکی از فروش حدودی نیمی از این میزان یعنی سه‌هزار و ۵۱۲ دستگاه است.

همچنین در بخش وانت نیز از تولید سه‌هزار و ۹۷۴ دستگاه خودروی برنامه‌ریزی شده، سه هزار و ۷۷۹ دستگاه از آن به فروش رفت. در بهمن‌دیزل و در بخش خودروهای تجاری نیز آمارها حاکی از عدم همخوانی تولید و فروش است، به‌طوری که از مجموع ۲ هزار و ۵۶۴ دستگاه خودروی تولید شده سه‌ماهه ابتدایی امسال در دسته کامیونت، کامیون، مینی‌باس و خودروهای کاربری، ۲ هزار و ۱۹۴ دستگاه از آن به فروش رفت.

به گزارش روزنامه ایران، بررسی وضعیت بازار آزاد خودرو نشان می‌دهد که قیمت خودرو طی یک هفته گذشته روند کاهشی به خود گرفته است. به این ترتیب قیمت خودروهای داخلی میانگین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان و قیمت خودروهای مونتاژی میانگین بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان با کاهش مواجه شده‌ است.

فعالان بازار خودرو معتقد هستند که در صورت عدم دخالت شورای رقابت در قیمت، واردات و عرضه خودروهای کارکرده، واردات خودروهای نو و افزایش تولید و عرضه خودروهای داخلی، بازار خودرو متعادل‌تر می‌شود و فاصله قیمت بازار و کارخانه کاهش پیدا می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    14 4
    واقعا که این جدول گویای ارزش پول ملی کشوره !
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      3 4
      خلایق هرچه لایق
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 1
      استیضاح وزیر صنعت با دلایل بسیار عوامانه و بچگانه ولی با اغراض سیاسی و اقتصادی کثیف در خدمت مافیای خودرو
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    23 2
    نخریدن این محصولات آشغال بهترین روش ادب کردن گران فروشان بی صفت و بی معرفت و سودجو است
  • هادی IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    10 0
    مملکت رانت
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      این شورای رفاقت هم از کارهای نبوغ امیز محمو د بود
  • حیدری IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    12 4
    یعنی علنی میگن که مردم ما می‌خواهیم اعصاب شمارو داغون کنیم من موندم این دولت فخیمه کی میخواد کاری برای این مردم انجام بده
    • قاصدک IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      6 4
      قرار نیست کاری انجام بدهند ، نون توی بازار بلبشو هست دولت هم سودی می برد ، نظارت برای چی ؟!!!!!
  • محمد IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 0
    تعرفه 171 درصدی دولت یعنی چی؟ نماینده سوت زن مجلس به زندان میره بجای تقدیر و تشکر یعنی چی؟
  • جاسم IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    زمین و زمان در خدمت مافیای خودرو دولت احمدی نژاد-روحانی و رییسی و...ندارن مافیا بکار خود با قوت و قدرت و تمام و کمال می تازد کاهش قیمتها هم افزایش تولید نبوده بلکه شایعه/ واقعیت ناشی از مذاکرات برجامی بوده
  • محمود IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    11 0
    آنچه تا حالا از عملکرد شورای باصطلاح رقابت دیده ایم لقب شورای خيانت برازنده تراست به این شورا
  • جوان IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    7 1
    این مملکت همه جاش گل و بلبله!
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 0
    آقا یا خانم که این مطلب را نوشتی مردم را نفهم فرض نکن یک میلیارد تومان خودرو بی دلیل رفته بالا بعد پنجاه میلیون میاد پایین منت سر مردم می‌داری خودرو ساز و دلال الدنگ هستند اگر دلال نبود همانند مصطفی میز سلیم مردم خودرو را تحریم میکردند اف به شرف دلال و کاسب تحریم و منافق
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    برنامه های خودرویی فاطمی امین!؟ کدام برنامه! چرا به مردم اینقدر دروغ میگید!؟ یکم از خدا بترسید. برنامه وزیر سابق جلوگیری از ورود خودرو برای گران شدن خودرو بود که تا روز آخر هم خوب اجراش کرد.
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    6 0
    الان ۱۰۰ میلیون روی ماشین دو سال کارم بذارم تا صفرشو بخرم. حقوق ۱۰ تومنی. ارزش پول واقعا هیچه
  • رضا IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 0
    چرا این شورا کارش رو برعکس انجام می ده، به جای ایجاد رقابت روی افزایش کیفیت و کاهش قیمت برعکسش رو انجام ایا واقعا این شورا به خدا روز قیامت و حق الناس اعتقادی دارند؟
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    8 1
    خودرو ساز زیر مجموعه سازمان صمته، وزیر صمت هم منتخب رئیس جمهوره. اینم آدرس مافیای خودرو
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      3 0
      در این خودرو ساز گرانفروش را گل بگیرند و مصادره
    • اکبر IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      1 0
      مافیا خودرو کیان همین نماینده های که با رای خودمون مردم رفتن جا خوش کردن سهام دارن اگه خودرو ارزون بشه قیمت سهامی که دارن کم میشه پول کمی بجیب میزنن
    • اکبر IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      مافیا خودرو کیان همین نماینده های که با رای خودمون مردم رفتن جا خوش کردن سهام دارن اگه خودرو ارزون بشه قیمت سهامی که دارن کم میشه پول کمی بجیب میزنن همین
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    8 0
    لیست سهامداران خودروسازیها را شفاف و چاپ کنید پاسخ پرسش‌هاست.
  • محمد IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    3 0
    شما به این میگین ریزش ؟ همشون در وهله اول باید نصف بشن تاراج مردم تا کی ؟
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 2
    خودروسازان حقوقی حق دارند.. چون تعرفه واردات قطعات مونتاژی خیلی بالاست.. دولت تعرفه را کم نمی کند و توقع دارد قیمت ها کم شود....
  • جعفر IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    2 0
    قیمت خودروهای داخلی را کاهش دهید،، واردات خودرو به کشور را افزایش دهید،مردم منتظر واردات خودروهای ارزان قیمت به کشور هستند،باتشکر
  • مستضعف IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    من. دیروز توی خمینی شهر اصفهان نزدیک ۲۰ تا بنگاه را رفتم بازار واقعا راکده ولی قیمت ها هم بالاس به هزار بدبختی یه ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۴ با دو لکه رنگی خریدم ۳۳۰ تومن چون معلوم نیس فردا چه اتفاقی بیفتد و یه گوشه کنار یه صحبتی بشه دوباره قیمت ها به پرواز دربیاند مملکت ما و اقتصاد ما بیشتر روی نوع حرف زدن و تعامل با دنیاس نه چیز دیگه
  • امیرعباس IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    3 0
    مشرق عزیز یک سوال چگونه یک خودرو مونتاژی برای خودرو ساز چینی با هزینه های بالاسری نظیر طراحی بدنه، پیشرانه، قالب قطعات و تحقیق و توسعه 760 میلیون تومان در می آید ولی همین خودرو در ایران 1میلیارد و 760 عرضه می شود؟
  • صمصام IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    2 0
    این روند کاهشی هنوز به نقطه سر به سر سود نرسیده فراموش نکنید که در سال ۹۷ همین خودرو هم چه قیمتی داشتند با این چرندیات مردم رو گول نزنید هنوز قیمت هیچ خودرویی به زیر قدرت خرید مردم نرسیده است
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    4 0
    کثیفترین مافیای دنیا خودروسازی ایران
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    عزیزم چون قیمت کارخانه افزایش یافت و قیمت دلار هم. کاهش یافت قیمت بازار کمتر شد نمیدانی چرا قیمت کارخانه افزایش یافت و باعث کاهش بازار می شود سوال کن جواب داده شود
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    4 0
    مقصر همه این وضع خود دولت است
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    5 0
    مقصر همه این وضع خود دولت است
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    6 0
    تا زمانی که حاکمیت و دولت بدون قید و شرط و بی حد و مرزی از این مافیای گردن کلفت خودرویی حمایت و محافظت می کنند، هیچ وقت بهره و سودی به عامه مردم نصیب نخواهد شد.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    4 0
    من‌ماندم‌بااین‌همه‌زحمات‌بی‌دریغانه‌شورای‌خیانت‌‌چه‌جوری‌مردم‌ازشون‌تقدیروتشکرکنم.
  • بهرا IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    1 0
    شورای رقابت مگه کیه.خودش شریک دزده
  • اله IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    بگوووو دلال نه شورای رقابت.رفاقت بادزدو خودرساز
  • سیدجواد IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    1 0
    شورای رقابت وانجمن حمایت میبایست منحل شود
  • افشین IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    3 0
    با نخریدن مردم و عرضه های بی حد و اندازه این شرکتها قیمت‌ها پایین ترم میاد.شورای رقابت کیلو چنده
  • میلاد US ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 0
    شورای رفاقت به فکر جیب خودش و خودروسازان هست لعنت بهشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس